Succesformule zet in op datagedreven groei

Stan & Co

Voor de herkenbaarheid van horecaformules is het belangrijk dat alle vestigingen zich op een  vergelijkbaar publiek richten. Dat kan alleen als dat publiek zich ook daadwerkelijk in de buurt van een vestiging van de formule bevindt. Honeyspot Location Matching hielp Stan & Co om dát in kaart te brengen, zodat de formule gericht kan uitbreiden naar nieuwe steden.

Om te weten naar welk publiek je zoekt bij het openen van die nieuwe vestigingen, moet je eerst weten welk publiek je huidige vestigingen bezoekt. Daarom voerde Honeyspot Catchment analyses uit op de vijf bestaande vestigingen van Stan & Co. Deze analyses vergelijkt Stan & Co met cijfers over bezoekersaantallen en omzet op verschillende dagen van de week en verschillende uren van de dag. Daarmee ontstaat er inzicht in welk publiek het beste past op de formule. Met dat inzicht kan de organisatie gericht zoeken naar nieuwe vestigingslocaties.
 
Stan & Co is een concept van Restaurant Company Europe, een restaurantgroep waartoe ook Loetje, Popocatepetl, Beers & Barrels en Olivier behoren. Restaurant Company Europe is onderdeel van Participatiemaatschappij Waterland telt meer dan 50 vestigingen Nederland. De groep heeft grote groeiplannen en daarin spelen data-gedreven beslissingen een belangrijke rol.
 
Bert van Doorn, CFO: De analyses van Honeyspot, in combinatie met onze eigen cijfers, geven ons waardevolle inzichten over welke doelgroepen op welke momenten onze restaurants bezoeken. Daarmee kunnen we omzet en resultaten per productcategorie en per doelgroep onderbouwen. De volgende stap is dat we daar bij de keuze van nieuwe locaties  nog beter op kunnen gaan sturen.
 
Sjoerd van Barneveld, Marketing Manager: Wij willen onze vestigingen steeds meer gaan voeden met informatie waarmee zij hun resultaten kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van data over doelgroepen en bezoekmomenten kunnen we daar weer een belangrijke stap mee zetten.