
Debuut Horeca kiest voor inzicht in eigen klanten
Leiden, 21 januari 2020
Debuut exploiteert formules zoals Stan & Co, Popocatpetl, Mama Kelly, Beers & Barrels en Olivier. Debuut wil de komende jaren nieuwe vestigingen van bestaande formules openen. Voor de herkenbaarheid is het belangrijk dat alle vestigingen met dezelfde formule zich op een vergelijkbaar publiek richten. Om dat publiek in kaart te brengen kiest Debuut om samen te werken met Honeyspot. Honeyspot analyseert met de 'Catchment Analyse' welke doelgroepen de omgeving van een zaak bezoeken, in de buurt wonen en werken.
Debuut wil gedreven door data de groei van het aantal horecazaken versnellen. Debuut gebruikt data al voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering. De 'Catchment Analyses' zijn de eerste stap om inzicht te creëren over toekomstige uitbreiding: het in kaart brengen van het publiek dat zich rondom de huidige vestigingen bevindt.
Debuut kan met de inzichten van doelgroepen in de buurt de volgende stap zetten: het publiek vergelijken in de omgeving van iedere vestiging met bezoekers- en omzetgegevens gedurende verschillende momenten van de dag. Daarmee ontstaat er inzicht in welk aanwezig publiek de formule al weet te vinden of juist niet.
Met een doelgroep profiel dat zo dicht mogelijk bij het ideale publiek zit kan Debuut gericht zoeken naar nieuwe vestigingslocaties. Bert van Doorn, CFO van Debuut: “De analyses van Honeyspot, in combinatie met onze eigen cijfers, geven ons waardevolle inzichten over welke doelgroepen op welke momenten onze restaurants bezoeken. Daarmee kunnen we omzet en resultaten per productcategorie en per doelgroep onderbouwen. De volgende stap is dat we daar bij de keuze van nieuwe locaties nog beter op kunnen gaan sturen.”
Debuut benaderde Honeyspot in eerste instantie voor de beoogde uitbreiding van het aantal zaken. Maar de inzichten zijn ook waardevol voor aansturing van bestaande vestigingen. Voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering bestaat ook de behoefte om data in te zetten. Sjoerd van Barneveld, Marketing Manager bij Debuut: “Wij willen onze vestigingen steeds meer gaan voeden met informatie waarmee zij hun resultaten kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van data over doelgroepen en bezoekmomenten kunnen we daar weer een belangrijke stap mee zetten.”
Honeyspot is trots dat zij Debuut Horeca tot hun klanten mogen rekenen: Honeyspot CEO Paul Willems: “Debuut is er heel duidelijk over dat zij hun vestigingen centraal willen aansturen en dat data daar een steeds belangrijker rol in speelt. Dat zij data nu ook inzetten om de locatie van nieuwe vestigingen te bepalen klinkt als een logische stap, maar daarin lopen zij echt voorop. Wij hopen natuurlijk dat anderen hen daarin volgen!”