Delen

Wat is je verzorgingsgebied?

Meer over verzorgingsgebieden

In dit artikel beschrijven we hoe je de geografische grenzen van je verzorgingsgebied bepaalt. Dat is de eerste stap naar het bepalen van de grootte van je markt. Waarom dat belangrijk is, kun je lezen in dit artikel.

Na het bepalen van de geografische grenzen moet je nog een paar stappen door om je markt te definieren:  

  1. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroepen
  2. Maak een lijst van concurrenten
  3. Bereken de grootte van jouw markt

Hoe lang willen klanten onderweg zijn naar jouw zaak? 

Het bepalen van je verzorgingsgebeid is de eerste stap naar een betrouwbare inschatting van de grootte van je markt op een bepaalde plek.

Jouw verzorgingsgebied is het geografische gebied waar je klanten wonen. Hoe groter dit gebied, hoe meer potentiele klanten. Daarom kan je jezelf snel rijk rekenen als je je verzorgingsgebied ruim inschat. In dit artikel gaan we daar dieper op in.

Van sommige verzorgingsgebieden kun je heel nauwkeurig bepalen waar de grens ligt. Die verzorgingsgebieden worden gedefineerd door wetten of afspraken. Een voorbeeld daarvan zijn auto-importeurs. Zij hebben het recht om namens de fabriek een bepaald automerk op de Nederlandse markt te verkopen. Hun verzorgingsgebied loopt gelijk met onze landsgrenzen, omdat in buurlanden andere importeurs zijn aangewezen en in Nederland geen andere fabrieksaanbieders worden toegelaten.

Het bepalen van een verzorgingsgebied is vaak lastig

Netbeheerders van gas en elektriciteitsleidingen hebben een verzorgingsgebied dat loopt langs de eigendomsgrenzen van hun netwerk. Dat betekent dat elk adres in Nederland is toegewezen aan één netbeheerder. Klanten hebben geen keuze en netbeheerders onderling kunnen geen klanten van elkaar overnemen. Dat is voor iedereen duidelijk. Maar het is vaak ongewenst, omdat het de keuzevrijheid van consumenten beperkt.

Verreweg de meeste bedrijven mogen zich vrij vestigen en zelf hun klanten. Daarom is het veel lastiger om de grenzen van hun verzorgingsgebied te bepalen. Voor de bakker op de hoek is niet bepaald aan wie hij wel en aan wie hij geen brood mag verkopen. Hij mag brood verkopen aan mensen in aangrenzende buurten, of zelfs aan mensen die aan de andere kant van de stad wonen. En andere bakkers mogen zich ook in 'zijn' wijk vestigen.

Maak een realistische inschatting

Maar als je een realistische inschatting wil maken over de grootte van je markt, moet je toch een aanname doen de grootte van je verzorgingegebied. Honeyspot gebruikt als uitgangspunt de maximum tijd die mensen willen reizen om bij jouw zaak te komen. Aan die resitijd koppelen we een vervoermiddel en vervolgens rekenen we langs de kaart uit waar de grens van je verzorgingsgebied ligt. Voor een brood willen mensen misschien vijf minuten fietsen, terwijl ze voor een bijzondere taart wel een kwartiertje in de auto gaan zitten. Dat is voor ieder bedrijf én ieder product anders. 

Met de aanname over de maximum reistijd bepalen we de geografische grenzen van het verzorgingsgebied. Je hebt dan het gebied bepaald waarbinnen je klanten zich bevinden.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!