Delen

Wat is je verzorgingsgebied en hoe bepaal je dat?

De eerste stap naar een betrouwbare inschatting van de grootte van je markt

Jouw verzorgingsgebied is het geografische gebied waar je klanten wonen. Hoe groter dit gebied, hoe meer potentiele klanten. Daarom kan je jezelf snel rijk rekenen als je je verzorgingsgebied ruim inschat. In dit artikel gaan we daar dieper op in.

En daar zit ook meteen de kern: in de vrije markt is het verzorgingsgebied geen absoluut gegeven, maar meer een overtuiging. Een bakker in een dichtbevolkt gebied heeft vaak een relatief klein verzorginsggebied. Vaak is het verzorgingebied van een bakker niet groter dan de wijk waar zijn winkel gevestigd is. Mensen willen namenlijk niet té lang onderweg zijn voor een brood en zoeken dat in de buurt. En als daar geen bakker te vinden is, is de kans groot dat zich er eentje zal vestigen.

Een bakker hoeft ook geen groot verzorgingsgebied te hebben: veel mensen eten iedere dag brood, gemiddeld zo’n 134 gram per dag. Dat staat gelijk aan 3,5 tot 4 sneetjes (bron: brood.net). Met 24 sneetjes in een brood, eten Nederlanders gemiddeld dus ongeveer een brood per week. Voor het gemak gaan we even uit van 50 broden per jaar.

In 2020 hadden bakkers gemiddeld een jaaromzet van 178.000 € per winkel (bron: retailinsiders.nl). Bij een gemiddelde verkoopprijs van € 1,80 moet een bakker dus bijna 100.000 broden per jaar verkopen. Daarvoor heeft hij 2000 klanten nodig. In een wijk met 1000 huishoudens van gemiddelde 2 personen, kan een bakker dus al goede zaken doen. 

Het verzorgingsgebied vaststellen aan de hand van een aanname over het aantal minuten dat je klanten naar je winkel willen lopen is de eenvoudigste manier om een inschatting van de grootte van je markt te bepalen.

Concurrentie gebruiken om je verzorgingsgebied nauwkeuriger vast te stellen

Als je een groter verzorgingsgebied hebt, bijvoorbeeld omdat je niet-alledaagse producten of diensten verkoopt, is het lastiger om het verzorgingsgebied te bepalen. Denk bijvoorbeeld aan een exclusief horeca-concept. De meeste gasten van zo'n zaak komen daar misschien een paar keer per jaar en zijn daarvoor bereid om langer te reizen. Maar hoe lang dan? Dat hangt ook af van alternatieven die een gast heeft. Kortom, welke concurrenten heb je om je heen?

We hebben ooit een analyse gedaan voor een bijzonder Sushi concept in Zeist. De opdrachtgever dacht dat zijn gasten bereid waren om een half uur in de auto te zitten. Toen we op de kaart zetten, vielen Utrecht én Amersfoort volledig in zijn verzorgingsgebied. Het leek ons beiden niet realistisch dat mensen uit Utrecht naar Zeist zouden rijden voor het Sushi concept. Niet omdat het niet bijzonder was, maar omdat je zoveel alternatieven in Utrecht zelf hebt. Wij hebben toen het verzorgingsgebied aangepast door de dichtbevolkte gebieden uit het verzorgingsgebied te halen. 

Op deze manier hebben we de aanname dat de grote steden voldoende alternatieven voor het Sushi concept boden ingebouwd bij het vaststellen van het verzorgingsgebied. Daardoor bleef er een realistischer beeld van de markt over.

Maak een realistische inschatting

Je kan daarin nog een stap verder gaan door echt alle concurrenten in kaart te brengen. Vervolgens laat je de computer voor elke huishouden uitrekeken of jouw winkel dichterbij is, of dat van een concurrent. Op die manier bepaal je exact het aantal menen dat, als ze op basis van reistijd hun keuze maken, tot jouw potentiele klanten behoort. De gemiddelde reistijd volgt dan uit de concurrentieanalyse. 

Het maken van zo'n analyse over je verzorgingsgebied is een complexe rekenklus. Bovendien moet je goed weten welke bedrijven door jouw klanten als alternatief voor jou gezien worden. En dat zijn lang niet altijd de zaken die jij als jouw concurrent beschouwt. Daarom is het vaak sneller om uit te gaan van een maximale reistijd. 

Maar wat je ook kiest, wees realistisch over je bereik. Ook al heb jij de lekkerste taartjes en heeft iemand je ooit gezegd dat zij daar wel een half uur voor wil autorijden, dat is onvoldoende om aan te nemen dat al jouw klanten daartoe bereid zouden zijn. Het is veiliger om hier voorzichtig te zijn.

Verzorgingsgebied en marktonderzoek

Het vaststellen van je verzorgingsgebied is een onderdeel van je marktonderzoek en vormt de basis onder je haalbaarheidsstudie. Over marktondertzoek hebben we een ander artikel geschreven:

Doelgroepen

Als je je verzorgingsgebied hebt vastgesteld, moet je ook je doelgroepen definieren. Ook daarin heb je veel mogelijkheden die allemaal van invloed zijn op hoe je de grootte van je markt bepaalt.

Meer over concurrentie

In dit artikel bespreken we al even de rol van concurrentie. Het bepalen wie jouw concurrenten zijn is een studie op zich.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!