Delen

Waarom moet ik marktonderzoek doen?

Weet wat je mag verwachten!

Als je een bedrijf begint is het natuurlijk belangrijk dat het succesvol wordt. Voor vrijwel iedereen is de basis van succes dat er voldoende binnenkomt om de kosten van te betalen. En bij voorkeur dat er dan nog wat overblijft.

Stel dat je een koffiezaak wilt beginnen, dan kan je kosten meestal wel aardig in kaart brengen. Je wilt investeren in je pand en in de inrichting van de zaak. Je hebt meubels nodig en een espressomachine. Je koopt ingedrienten om zoete verassingen mee te bakken en bonen om de koffie mee te zetten. Je hebt abbonnementen op diensten voor energie en Buma/Stemra voor de muziek.

Maar de inkomsten? Hoe bepaal je hoeveel klanten er bij jouw zullen komen, en hoeveel ze dan besteden? Om dat te weten moet je marktonderzoek doen. Marktonderzoek is een belangrijk onderdeel bij een vestigingsplaats onderzoek (VPO) of een haalbaarheidsonderzoek (HBO).

De grootte van de markt bepaalt de kans dat je succesvol wordt. Daarom vraagt de bank ook vaak om een marktanalyse bij een financieringsaanvraag. Maar ook voor jezelf is het goed om kritisch te kijken naar de kansen voor je bedrijf.

Op welke klanten richt jij je?

Of er genoeg klanten komen wordt voor een groot deel bepaald door de aantrekkelijkheid van je concept. Maar zelf het beste concept en de meeste enthousiaste ondernemer kunnen falen als er simpelweg onvoldoende mensen uit de doelgroep in de buurt zijn om bij jou langs te komen.

Maar voor je je afvraagt of er voldoende klanten komen, moet je weten op welke klanten jij je richt.  Je hebt misschien een hip koffieconcept in gedachten, maar hoeveel hipsters zijn er in de buurt van je nieuwe pand? Misschien moet je je concept wat algemener maken waardoor je ook die 50-plussers aantrekt, waarvan er veel in de omgeving wonen. 

Marktonderzoek dwingt je om je doelgroep nauwkeurig te omschrijven. En vaak leidt dat tot het bijstellen van je product- en dienstenaanbod: In dat proces leer je steeds beter wie je klanten zullen worden én hoe je hen gaat verleiden!

De grootte van de markt in vier stappen

Als je jouw doelgroep in beeld hebt, moet je gaan bepalen hoeveel er daarvan rondom jouw zaak wonen en werken. Dat begint met het vaststellen van je verzorgingsgebied: het gebied waarin jouw klanten wonen.

Als je het verzorgingsgebied hebt bepaald, weten we waar je klanten wonen. Maar die klanten komen waarschijnlijk niet allemaal direct naar jouw mooie nieuwe zaak. Ze hebben immers al hun favoriete tentjes.

Daarom is het ook belangrijk om je concurrenten in kaart te brengen. Dat zijn de zaken ook jouw doelgroep bedienen: elke klant die bij jouw concurrent een kop koffie drinkt, zit niet bij jou. Daarom moet je concurrentie absoluut meenemen in je marktonderzoek.

Wij hebben over deze vier stappen van marktonderzoek:

  1. Kies je doelgroep
  2. Bepaal je verzorgingsgebied
  3. Brengt concurrentie in beeld
  4. Kwantificeer de klanten die voor jou overblijven

Over al deze stapen hebben we artikelen geschreven en voorbeelden gemaakt. Kijk in het grijze blok en lees er meer over. Of laat hieronder een berichtje achter!

Doelgroepen vaststellen

Je kan zelf je doelgroep beschrijven. Maar vaak is het handiger om gebruik te maken van voogedefinieerde doelgroepen. Dat noemen we klantmodellen of persona's. Honeyspot heeft zijn eigen klantmodel, specifiek voor de horeca, dat je daarbij kan helpen.

Verzorgingsgebied bepalen 

De grootte van het verzorginsgebied zegt waar je klanten vandaan komen én waar jou concurrenten zitten. Daarom is het belangrijk om het verzorgingsgebied zorgvuldig in kaart te brengen. Wil je weten hoe je dat doet? 

Concurrentie in kaart

Concurrentie analyseren is de derde stap in je marktonderzoek. Hoe dat werkt lees je in dit artikel. 

Analyses voor Vestigingsplaatsonderzoeken

Horeca-adviseurs kunnen je helpen met vestigingsplaatsonderzoeken (VPO) of haalbaarheidsonderzoeken (HBO). Vaak maken ze daarbij gebruik van onze data. Wil je direct zien wat de mogelijkheden zijn? Lees dan onze pagina over producten voor hospitallity adviseurs.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!