Waarom moet ik marktonderzoek doen?

Wat is een verzorgingsgebied?

Het verzorgingsgebied is het geografische gebied waar de klanten van een bedrijf wonen. Ieder bedrijf heeft een verzorgingsgebied, maar dat is voor ieder bedrijf anders.

Als je wilt bepalen of een bedrijf op een bepaalde plaats voldoende klanten kan aantrekken, is het belangrijk om te weten hoe groot je markt is.

Je bepaalt je markt in vier stappen:

  1. Stel de geografische grenzen van je verzorgingsgebied vast
  2. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroep in je verzorgingsgebied
  3. Maak een lijst van concurrenten
  4. Bereken de grootte van jouw markt

Met een data-gedreven locatieanalyse kies je een plek met voldoende potentie

Als je een bedrijf begint is het natuurlijk belangrijk dat het succesvol wordt. Dat betekent dat er genoeg klanten moeten komen om een omzet te halen waaruit de kosten kunnen worden betaald.

Of er genoeg klanten komen wordt voor een groot deel bepaald door de aantrekkelijkheid van je concept. Maar zelf het beste concept en de meeste enthousiaste ondernemer kunnen falen als er simpelweg onvoldoende mensen uit de doelgroep in de buurt zijn om bij jou langs te komen. Daarom is het bepalen van de grootte van de markt een belangrijk onderdeel bij een vestigingsplaats onderzoek (VPO) of een haalbaarheidsonderzoek (HBO).

De grootte van de markt bepaalt de kans dat je succesvol wordt. Daarom vraagt de bank ook vaak om een marktanalyse bij een financieringsaanvraag. Maar ook voor jezelf is het goed om kritisch te kijken naar de kansen voor je bedrijf.

Een data-gedreven aanpak dwingt je om je doelgroep nauwkeurig te omschrijven. En vaak leidt dat tot het bijstellen van je product- en dienstenaanbod: Je weet beter wie je klanten zullen worden en sluit daardoor ook beter op hun wensen aan.

Veel ondernemers kiezen locaties op hun onderbuik. Dat gaat vak goed, maar niet altijd. Data-gedreven marktanalyses geven je een objectiever beeld. Ze nuanceren als het ware je onderbuikgevoel.

Als je een locatie op het oog hebt, bepaal je de grootte van de markt in vier stappen:

  1. Stel de geografische grenzen van je verzorgingsgebied vast. Dat kun je doen door de maximale reistijd tot je doelgroep vast te stellen.
  2. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroep. Dat kan door objectieve kenmerken te benoemen. Maar je kan er ook klantmodellen, zogenaamde personas, voor inzetten.
  3. Maak een lijst van concurrenten. Hierbij is het van belang dat je denkt vanuit je klant. Met je concurrentieanalyse pas je vervolgens je effectieve verzorgingsgebied aan.
  4. Bepaal het aantal potentiële klanten in jouw verzorgingsgebied. Hierbij kun je nog onderschei maken tussen doelgroepen voor verschillende producten of op verschillende momenten van de dag.

Onze datagedreven locatieanalyses worden veel gebruikt door horeca-adviseurs in vestigingsplaatsonderzoeken en haalbaarheidsonderzoeken. Maar we helpen ondernemers ook direct met het vinden van de beste plek voor een nieuwe zaak.

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op