‘t Is Vis is een landelijk opererende keten die op dit moment vooral actief is in de Randstad. Ze wilden 15 nieuwe vestigingen openen en voor die vestigingen waren ze op zoek naar locaties.
Die locaties moesten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Landelijk gelegen
Allereerst wilden ze graag dat we zouden zoeken naar landelijk gelegen locaties met parkeergelegenheid, zodat ook mensen die iets verder weg wonen gemakkelijk bij ‘t Is Vis kunnen komen eten. De bestaande vestigingen van ‘t Is Vis bevinden zich in de binnenstad, waar beperkt parkeerruimte is.
Aantrekkelijk gelegen
Daarnaast moest er ‘iets monumentaals’ in de buurt zijn, zodat de omgeving ook aantrekkelijk zou zijn voor hun gasten. Een klein stadje met een beschermd stadsgezicht zou bijvoorbeeld een mogelijke locatie kunnen zijn.
Niet in de buurt van concurrenten
Tot slot mochten de locaties niet in de buurt zijn van concurrenten van ‘t Is Vis. Hiervoor kregen we een lijstje met concurrenten aangeleverd.
Voordat we aan de slag konden met het maken van een Sweetspot-analyse, moesten we eerst weten wat voor mensen bij de bestaande vestigingen van ‘t Is Vis komen eten. Dat heeft immers grote impact op de keuze voor de juiste locaties. Een locatie kan voldoen aan alle voorwaarden, maar als je niet de juiste doelgroep aantrekt, sla je alsnog de plank mis.
Daarom legden we onze BeeModels voor aan ‘t Is Vis. Dit zijn 10 klantprofielen die de Nederlandse bevolking vertegenwoordigen.
Hieruit werden 3 BeeModels geselecteerd:
- Welvaarders; gezinnen met kinderen tussen de 10 en 18, een hoog inkomen en een hoog opleidingsniveau
- Tweevouders: jonge middelbaar opgeleide stellen zonder kinderen, die door hun nog lage woonlasten relatief veel te besteden hebben
- Ruimtezoekers: stellen en gezinnen met kinderen, die bewust buiten de stad wonen en door hun relatief lagere woonlasten zich vaker extra luxe kunnen veroorloven
Door verschillende openbare gegevens te combineren met gegevens van onze datapartners, konden wij achterhalen waar deze BeeModels zich zoal bevinden in Nederland. Deze selectie hebben wij vervolgens verder verfijnd door de eerdergenoemde voorwaarden toe te voegen. Dit leverde een lijst van zo’n 1.800 potentiële locaties op.
Maar ook reisafstand speelt natuurlijk een rol. Daarom hebben we gekeken welke locaties zich binnen een afstand van 10 autominuten van onze BeeModels bevonden. Dit werd door Conceptional beschouwd als een redelijke reisafstand.
Alle locaties werden vervolgens gerangschikt en dit leverde een lijst van 15 potentiële nieuwe ‘t Is Vis-locaties op. Locaties op 10 minuten afstand van hun publiek, landelijk gelegen met voldoende parkeerruimte, aantrekkelijk gelegen in een omgeving met een monumentale uitstraling en niet in de buurt van concurrenten.
Deze resultaten hebben we op een kaart gezet (zie afbeelding hieronder) in onze online omgeving, waar ‘t Is Vis alle bijbehorende informatie kan vinden. Op die manier kunnen ze de informatie heel gemakkelijk gebruiken voor het maken van een business case en de keuze voor nieuwe locaties op data baseren, in plaats van op onderbuikgevoel.
Benieuwd of zo’n Sweetspot-analyse ook iets is voor jouw horecaformule? Vul dan het onderstaande contactformulier in en we nemen binnen 3 werkdagen vrijblijvend contact met je op!