Delen

Veel kansen voor geomarketing in Horeca en Retail

Maak gebruik van locatie-informatie van je doelgroep

Geomarketing is het selecteren én bewerken van doelgroepen op basis van data over de locatie waar die doelgroep zich bevindt. In feite is elke vorm van marketing, waarin data over de locatie van de doelgroep wordt betrokken, geomarketing. In de horeca en (kleine) retail wordt nog weinig gebruik gemaakt van geomarketing, terwijl er veel kansen liggen. In dit artikel legen we uit wat geomarketing is en wat je ermee kan.

Een facebook advertentie voor een evenement in de buurt; een aanbieding voor grasmaaiers in een wijk met grote tuinen; het zijn voorbeelden van producten en diensten die gericht, op basis van locatiekenmerken, worden aangeboden. 

Geomarketing wordt ingezet om aanbiedingen en advertenties bij die mensen in beeld te brengen voor wie de boodschap relevant is. Daarmee worden marketingbudgetten effectiever besteedt. De meeste Facebookgebruikers in Maastricht zijn niet geïnteresseerd in een evenement in Den Haag, dus moet je hen die advertentie niet laten zien. Bewoners van appartementen kopen vrijwel geen grasmaaiers, dus is het zonde om daar een aanbieding in de bus te doen.

Om de juiste doelgroepen te kunnen selecteren is veel locatie-data nodig en dat is ook waarom digitale platformen met veel gebruikers, zoals Facebook en Google, adverteren op basis van locatie-data goed kunnen faciliteren.

Geomarketing is ook het strategisch kiezen van je vestigingsplaats

Maar geomarketing ontwikkelt zich veel breder dan adverteren alleen. Het strategisch kiezen van je doelgroep en je vestigingsplaats is ook geomarketing. 
Wij noemen deze variant van geomarketing  Location Matching: het afstemmen van de locatie op de doelgroep. In de horeca en (kleinere) retail gebeurt dit nog weinig terwijl het juist voor deze dienstverleners heel relevant is. Honeyspot Location Matching maakt geomarketing toegankelijk maken voor horeca en retail met zeer betaalbare en eenvoudig te interpreteren doelgroep analyses.

Klanten voor horeca en retail willen over het algemeen zo kort mogelijk onderweg zijn een winkel of restaurant. Immers, hoe verder men moet reizen, hoe meer alternatieven er zijn. Daarom is het van groot belang om bij het betrekken van een nieuwe locatie te onderzoeken of jouw doelgroep wel in de buurt van die locatie woont en werkt. Met het betrekken en inrichten van een nieuw pand is veel geld gemoeid en worden vaak langdurige contracten aangegaan. Maar hoeveel je ook in je pand investeert, je kan het niet op een gunstiger plek neerzetten. De locatie moet gewoon goed zijn en dus loont het de moeite om dat van tevoren te checken. 

Gebruik je eigen data voor je volgende vestiging

Nóg liever helpen we je al een stap eerder: als je besloten hebt om te gaan uitbreiden met nieuwe vestigingen, maar niet weet in welke steden je die het beste kunt openen. Voor zo’n vraagstuk scannen we steden in Nederland op het profiel van klanten voor jouw formule en geven je een top 10 van steden die daar het beste op scoren. En vervolgens vertellen we je ook waar je in deze steden het beste naar een nieuwe plek op zoek kunt gaan.

Maar geomarketing helpt je ook bij het optimaliseren van je omzet in je bestaande locatie. Door te analyseren welke groepen relatief goed vertegenwoordigd zijn in de omgeving van jouw pand, kun je je formule beter richten op deze doelgroepen. Vertellen wij je bijvoorbeeld dat er veel gezinnen met jonge kinderen, dan kan je je omzet verhogen door speciale gezinsmaaltijden aan te bieden in de vooravond. 

En speciaal voor bezorgformules hebben we producten waarmee je alle relevante adressen in jouw buurt kunt gebruiken om jouw gerechten onder de aandacht te brengen, onafhankelijk van bezorgplatformen.

Enthousiast geworden over geomarketing? En wil je meer weten over hoe geomarketing jou kan helpen bij de groei van je organisatie of het begroten van je omzet? Paul Willems vertelt je graag over de mogelijkheden en laat je aansprekende voorbeelden zien van klanten die geomarketing hebben ingezet om meer profijt te halen uit hun klanten.  

Downloaden als PDF

Dit artikel is ook beschikbaar als opgemaakt PDF bestand.

Uitbreiden met Geomarketing

In het artikel hiernaast beschrijven we onder andere hoe je met eigen data succesvol nieuwe plekken kan kiezen. Leer daar meer over op de productpagina.

Gerichte mailing opzetten

Als je weet welke doelgroepen bij jou concept passen kun je ervoor kiezen om deze groep selectief te benaderen. Daarvoor heeft Honeyspot analyses die je de adressen geven bij jou in de buurt, die voldoen aan jouw doelgroep profilering. Daarme bespaar je op je promotiekosten omdat je alléén flyers drukt voor mensen die ook daadwerkelijk interesse in jouw bedrijf hebben.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!