Delen

Stan & Co voert benchmark uit met analyses van Honeyspot

Herkenbaarheid essentieel voor formules

Voor de herkenbaarheid van horecaformules is het belangrijk dat alle vestigingen zich op een vergelijkbaar publiek richten. Dat kan alleen als dat publiek zich ook daadwerkelijk in de buurt van een vestiging van de formule bevindt. Dat is dus een belangrijk criterium bij het zoeken naar nieuwe locaties. Honeyspot Location Matching hielp Stan & Co bij het analyseren van de verschillen in doelgroepen tussen locaties, zodat de formule gericht kan uitbreiden naar nieuwe steden. Het is één van de toepassingen van geomarketing.

Restaurant Company Europe is een horecabedrijf met merken zoals Loetje, Popocatepetl, de Vooruitgang, Beers & Barrels, Olivier en Stan & Co. Participatiemaatschappij Waterland heeft een volledig belang in de groep met meer dan 50 vestigingen in Nederland. De groep heeft grote groeiplannen en daarin is de herkenbaarheid van de formules een belangrijk aspect.
 
Zo ook het publiek dat iedere vestiging bezoekt. Honeyspot Location Matching bracht voor Restaurant Company Europe het publiek rondom de vijf bestaande vestigingen van Stan & Co in kaart. Daarmee ontstond er een beeld van verschillen in kenmerken van gasten tussen vestigingen. Dit beeld vergeleek Restaurant Company Europe met cijfers over bezoekersaantallen en omzet op verschillende dagen van de week en uren van de dag. Zo ontstond inzicht in welke doelgroepen Stan & Co het meest bezochten én welke daarvan het beste passen op de formule. 

Locaties ombouwen op basis van doelgroepdata over de omgeving

Het verkregen inzicht zal Restaurant Company Europe gebruiken om sommige locaties om te bouwen naar een andere formule die beter past op het publiek in de omgeving. Maar de analyses bieden ook veel houvast bij het zoeken naar nieuwe locaties voor uitbreiding van de formule.

Bert van Doorn, CFO: “De analyses van Honeyspot, in combinatie met onze eigen cijfers, geven ons waardevolle inzichten over welke doelgroepen op welke momenten onze restaurants bezoeken. Met dit inzicht kunnen we omzet en resultaten per productcategorie en doelgroep onderbouwen. De volgende stap is dat we daar, bij de keuze van nieuwe locaties, nog beter op kunnen gaan sturen.”

Doelgroep data ook inzetten om operatie te verbeteren

De Honeyspot data geeft niet alleen houvast bij het zoekproces naar nieuwe locaties, het helpt ook in het efficiënt aansturen van de bestaande operatie.

Sjoerd van Barneveld, Marketing Manager: ”Wij willen onze vestigingen steeds meer gaan voeden met informatie waarmee zij hun resultaten kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van data over doelgroepen en bezoekmomenten kunnen we daar weer een belangrijke stap mee zetten.”

Honeyspot geeft formules toegang tot data over hun doelgroep. Met deze data kunnen zij het publiek van hun formule scherp kiezen en daar locaties bij zoeken. Zo scheppen formules een belangrijke voorwaarde voor vergelijkbare ervaringen van hun gasten op verschillende vestigingen. Honeyspot helpt met het definiëren van de doelgroep én toetst locaties op de aanwezigheid van het beoogde publiek. 

Paul Willems, CEO van Honeyspot: “Waterland is met Restaurant Company Europe in de portefeuille een belangrijke speler in de horeca met authentieke formules op mooie locaties. Met een op cijfers gestuurde strategie wil Waterland de formules versneld laten groeien door locaties over te nemen en verder te ontwikkelen. Daar kunnen en willen we graag een rol in spelen.”

Download als PDF

We hebben deze case ook als opgemaakt PDF document beschikbaar.

Een sterk merk

Stan & Co vroeg onze hulp om de herkenbaarheid van de vijf vestigingen te vergroten. Over het belang van herkenbaarheid voor je merk én hoe data je daarbij kan helpen schreven we een artikel. 

Oplossingen voor formules

Stan & Co is een formule van Restaurant Company Europe. Honeyspot heeft meer oplossingen speciaal voor de uitdagingen waar formules voor staan. Lees daarover op onze product pagina

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!