Delen

Nieuwe vestigingen voor Wayback Burgers (case study)

Wayback Burgers is een Amerikaanse hamburgerketen met inmiddels 4 vestigingen in Nederland: in Breda, Tilburg, Zwolle en het Groningse Winschoten. Alle vestigingen worden gerund door franchisenemers. Wayback wil graag uitbreiden en klopte bij ons aan met de vraag of wij hen konden helpen de meest kansrijke locaties voor de nieuwe vestigingen te bepalen.

Uitgangspunt: klantenbestand in Breda

Allereerst hebben we het eigen klantenbestand van de vestiging in Breda onderzocht. Wayback Burgers heeft daar tijdens de eerste lockdown 12.500 maaltijden bezorgd en door de postcodes te combineren met onze eigen openbare (CBS) en betaalde databronnen konden we achterhalen wat voor huishoudens een bestelling geplaatst hebben bij de keten.

Daar kwamen 3 groepen uit, onze zogeheten BeeModels:

  1. Tweevouders: mensen onder de 35 jaar met een beneden modaal inkomen. Uit onze analyse bleek dat er ongeveer 3,5 keer zoveel Tweevouders een bestelling geplaatst hadden als je op grond van de verdeling van Tweevouders in Nederland zou mogen verwachten.
  2. Metropolisten: dit zijn jonge hoog opgeleide singles en stellen met een relatief hoog inkomen.
  3. Toekomstjagers: jonge hoogopgeleide stellen en gezinnen met een dubbel inkomen.

Het klantenbestand van Wayback Burgers in Breda bestaat dus uit jonge mensen en de lagere inkomens zijn dominant.

Gemeenten met maximaal 150.000 inwoners

Vervolgens hebben we gekeken welke plaatsen in Nederland wijken hebben met een vergelijkbare populatie als het klantenbestand van Wayback Burgers in Breda. Wayback Burgers wil sowieso vestigingen openen in de grote steden, dus die werden uitgesloten van de analyse. Er werd dus alleen gekeken naar gemeenten met maximaal 150.000 inwoners.

Verder mogen de bezorgers maximaal 10 minuten onderweg zijn met een e-bike, dus nieuwe vestigingen van Wayback Burgers zouden in een straal van 10 e-bikeminuten rondom deze wijken gevestigd moeten worden. Ook die 10 minuten zijn gebaseerd op de meting in Breda. 80 procent van de bestellingen kon daar binnen 8 minuten en 43 seconden bezorgd worden met een e-bike.

Gemeenten als Delft, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer kwamen uit de bus als geschikte locaties voor een nieuwe vestiging van Wayback Burgers. Hier wonen relatief veel jonge mensen met een lager inkomen.

Hamburgers eten als vader en moeder van huis zijn

Een andere interessante observatie was dat er ook nog redelijk wat bestellingen binnenkwamen van zogeheten Welvaarders: hoogopgeleide gezinnen die eigenlijk niet binnen het klantprofiel van Wayback Burgers passen. Het bestelbedrag was bovendien lager dan je zou verwachten bij grotere, rijkere gezinnen. 

Er bleek echter vooral besteld te worden als de ouders van huis waren. Dus waar lagere inkomens een hamburgermaaltijd zien als een feestje voor het hele gezin, bestellen de rijkere huishoudens alleen hamburgers als de kinderen alleen thuis zijn.

Dit inzicht kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een marketingcampagne op te zetten. Denk aan een campagnetekst in de trant van: “Jij naar de bios, je kinderen met onze burgers voor de buis.”

Sweetspot-analyse voor jouw horecaformule

Benieuwd of zo’n Sweetspot-analyse ook iets is voor jouw horecaformule? Vul dan het onderstaande contactformulier in en we nemen binnen 3 werkdagen vrijblijvend contact met je op!

Meer over doelgroepen

In dit artikel beschrijven we twee doelgroepen uit ons klantmodel BeeModel. Wil je meer weten over het gebruik van doelgroepen?

Factsheet BeeModel

BeeModel hebben we speciaal ontwikkeld om je te helpen met het bepalen van je  doelgroepen. We hebben er een uitgebreid factsheet over gemaakt met alle kenmerken en beschrijvingen van onze BeeModels.

Uitbreiden van formules

Wij helpen veel formules met het uitbreiden van vestigingen. Ben jij daar ook naar op zoek, bezoek dan onze productpagina daarover.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!