Delen

Neem de locatie van concurrenten mee in je vestigingsplaatsonderzoek

Welke alternatieven heeft jouw doelgroep?

Een locatie voor een nieuwe vestiging moet aan veel eisen voldoen. In de eerste plaats moeten er voldoende potentiele klanten in de buurt zijn. Daarnaast moet je voldoende personeel op die plek kunnen aantrekken. En dan heb je natuurlijk een pand nodig dat geschikt is voor jouw concept. 

Maar vergeet niet om ook te kijken naar concurrentie. Want hoe uniek jouw concept ook is, ook jouw klanten zullen alternatieven overwegen. En als die er zijn, heeft dat effect op de grootte van jouw markt, en dús op de potentiele omzet op een bepaalde plek.

Maar vóór je kan bepalen hoeveel concurrentie er op een bepaalde locaties is, moet je weten wie jouw concurrenten zijn.

Vraag je klanten wie jouw concurrenten zijn

Heb jij een broodjeszaak met de beste fillet american, dan kan een tankstation aan de overkant een concurrent zijn, omdat er in de shop ook broodjes met vleeswaren verkocht worden. Of een viskraam met broodjes paling. Terwijl je misschien minder te vrezen hebt van een vegan sandwhich bar die zich juist richt op mensen die geen vlees of vis eten. 

Het wordt nog wat lastiger als je een breed assortiment hebt. Een bouwmarkt heeft voor het tuingereedschap andere concurrenten dan voor de verf. En dan zijn er mensen die naar een bouwmarkt komen omdat ze allerlei spullen nodig hebben en verwachten dat ze dat in het brede assortiment wel zullen vinden. Terwijl andere mensen juist voor dat ene schroefje langsrijden.

Het bepalen van je concurrenten is niet eenvoudig. Als je al klanten hebt, kun je die goed vragen welke alternatieven ze overwegen vóór ze bij jou komen. Heb je nog geen klanten, omdat je een zaak wilt beginnen, vraag dan vrienden en kennissen waar je nu naar toe gaan voor de dingen die jij wilt gaan verkopen.

Kijk realistisch naar het werkelijk aantal klanten

Als we een marktanalyse maken, dan verwerken we concurrenten in en rondom jouw verzorgingsgebied. Van iedere potentiele klant bekijken we of hij een alteratief heeft dat dichterbij is. Als dat zo is, tellen we die klant niet mee. Wat je overhoudt zijn klanten die, met alle alternatieven in de buurt, het dichtste bij je zitten. Zo krijg je een realistisch beeld van de grootte van je markt. Daar kun je met vertrouwen je business case op bouwen.

Marktonderzoek doen

Dit artikel gaat over concurrentie. Dat is één onderdeel van marktonderzoek. Lees meer over wat er bij marktonderzoek komt kijken.

Case: 't Is Vis

Wil je weten over hoe een concurrentie analyse in onze praktijk werkt? Lees de case over een visformule die wil uitbreiden

Uitbreiden van formules

Wij helpen veel formules met het uitbreiden met nieuwe vestigingen. Ben jij daar ook naar op zoek, bezoek dan onze productpagina daarover.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!