Delen

Maken jullie ook analyses op gegevens over de toekomst?

Zorg dat je data nauwkeurig, relevant en actueel is

Als je belangrijke beslissingen op data baseert moet je op die data kunnen vertrouwen. Dat betekent dat de gegevens die je gebruikt nauwkeurig moeten zijn, relevant én actueel.

Maar wat is actueel? Data van gisteren? Of data van twee jaar geleden? Of de data van volgend jaar? Dat hangt helemaal van het vraagstuk af en de beslissing waarvoor je de analyse wil gebruiken. Ik geef je een voorbeeld:

Wij gebruiken voor onze analyses gegevens over de leeftijden van de mensen in een wijk. Die leeftijden worden vaak gegeven in bandbreedtes van 10 jaar. Je zoekt voor je toegankelijke eetcafé een plek met voldoende mensen in de leeftijd 25-34. Bij zo'n indeling zit iemand van 27 in dezelfde categorie als iemand van 34. Een jaar later verschuift de laatste naar de categorie 35-45 en zit er dus één persoon minder in de categorie 25-34. Maar het is zeer waarschijnlijk dat er ook iemand van 24 doorschuift naar de categorie 25-34 waardoor het totale plaatje weer gelijk is. Bovendien ben jij niet precies op zoek naar mensen in die leeftijd. Je richt je gewoon op een jong publiek en mensen van 24 zijn van harte welkom. En mensen van 37 ook. Dan mag je best op gegevens van 2 jaar oud vertrouwen...

Als dat nodig is combineren we bestaande data met prognoses

Tenzij er andere dingen in de buurt zijn veranderd. Bijvoorbeeld omdat er een wijk voor jonge gezinnen bijgekomen is. Of omdat een groot kantoorgebouw getransformeerd is tot starterswoningen. Dan kan je dataset opeens een belangrijk deel van de door jou gezochte gegevens missen. Deze situatie hebben we vaak aan de hand bij ondernemers die een zaak willen beginnen in een wijk die nog in aanbouw is. Zij willen dan een analyse op een situatie die nog helemaal niet bestaat. Eigenlijk willen ze data over de toekomst gebruiken. Wij vullen dan een bestaande dataset aan met een prognose voor dát gedeelte van de wijk waar nog geen gegevens van zijn. Zo combineren we data uit het verleden met een verwachting van de toekomst.

Heb je een vraagstuk waarbij je bestaande en nieuwe data wil combineren? Bel ons of maak een afspraak.

De zin van marktonderzoek

Een data-analyse is vaak on derdeel va een marktonderzoek. Over de zin en de methoden voor het doen van marktonderzoek schreven we een ander artikel

Relevante data

De data die je gebruikt moet aan verschillende eisen voldoen. Zo moet de data relevant zijn voor wat je wilt weten. Maar wat is relevant en hoe bepaald je dat?

Volledige data

Volledigheid is een ander belangrijk aspect bij het gebruik van data. wat er kan gebeueren als data niet volledig is, lees je hier.

Analyses voor Vestigingsplaatsonderzoeken

Horeca-adviseurs kunnen je helpen met vestigingsplaatsonderzoeken (VPO) of haalbaarheidsonderzoeken (HBO). Vaak maken ze daarbij gebruik van onze data. Wil je direct zien wat de mogelijkheden zijn? Lees dan onze pagina over producten voor hospitallity adviseurs.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!