Maak een sterk merk met een eigen publiek

Meer over verzorgingsgebieden

In dit artikel beschrijven we hoe je de geografische grenzen van je verzorgingsgebied bepaalt. Dat is de eerste stap naar het bepalen van de grootte van je markt. Waarom dat belangrijk is, kun je lezen in dit artikel.

Na het bepalen van de geografische grenzen moet je nog een paar stappen door om je markt te definieren:  

  1. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroepen
  2. Maak een lijst van concurrenten
  3. Bereken de grootte van jouw markt

Merk en publiek horen bij elkaar

Sterke formules worden door mensen geassocieerd met prettige ervaringen. Ervaringen van henzelf of ervaringen van anderen. Een sterke formule trekt mensen aan omdat ‘je weet wat je krijgt’. Als die ervaring tijdens het bezoek herbevestigd wordt, wordt de formule een heel klein beetje sterker. Er is namelijk wéér een gast die aan zichzelf en tegenover anderen als ambassadeur van de formule zal optreden. Grote merken weten dit en bewaken formules zeer zorgvuldig. Maar welke rol speelt dat publiek eigenlijk in de ervaring van andere gasten?

Het McDonalds franchise handboek specificeert niet alleen hoe de gerechten moeten worden gemaakt, maar bijvoorbeeld ook hoeveel elke vestiging aan reclame moet uitgeven en wat daarin wél en niet mag. Dat leert de franchisenemer aan Hamburger University. McDonalds bewaakt al vijfenzestig jaar met succes de herkenbaarheid van het Het McDonalds franchise handboek specificeert niet alleen hoe de gerechten moeten worden gemaakt, maar bijvoorbeeld ook hoeveel elke vestiging aan reclame moet uitgeven en wat daarin wél en niet mag. Dat leert de franchisenemer aan Hamburger University. McDonalds bewaakt al vijfenzestig jaar met succes de herkenbaarheid van het product.

Weet welk publiek en welke gasten bij jouw merk passen

De ervaring wordt niet alleen bepaald door de menukaart, maar door het hele concept: hoe het bedrijf is ingericht, hoe je geholpen wordt en hoe de gasten zich gedragen. De andere gasten zijn vaak de eersten die je ziet, nog voordat je de inrichting in je hebt kunnen opnemen of contact hebt gehad met het personeel. 
Als merken weten welk publiek bij hun formule hoort, weten ze ook waar hun formule zich het beste kan vestigen. Zodat iedere vestiging hetzelfde publiek aantrekt, daardoor herkenbaar is en voor een vergelijkbare ervaring zorgt.  

Debuut Horecabeheer is een horecabedrijf met merken zoals Popocatepetl, de Vooruitgang, Beers & Barrels, Olivier en Stan & Co. In 2018 nam Participatiemaatschappij Waterland een belang in Debuut en met de toevoeging van Biefstukketen Loetje heeft deze groep meer dan 50 vestigingen Nederland. 

Stan & Co deed onderzoek naar hun ideale gast

De groep heeft grote groeiplannen en daarin is de herkenbaarheid van de formules een belangrijk aspect, zo ook het publiek in iedere vestiging. Honeyspot Location Matching bracht voor Debuut het publiek rondom de vestigingen van Stan & Co in kaart. Daarmee ontstond er een beeld van de verschillen tussen gasten van de vestigingen. Dit beeld vergeleek Debuut met cijfers over bezoekersaantallen en omzet op verschillende dagen van de week en verschillende uren van de dag. Zo ontstond inzicht in welke doelgroepen Stan & Co het meest bezochten én welke daarvan het beste passen op de formule. Het verkregen inzicht zal Debuut gebruiken om sommige locaties om te bouwen naar een andere formule die beter past op het publiek in de omgeving. Maar de analyses bieden ook veel houvast bij het zoeken naar nieuwe locaties voor uitbreiding van de formule. 

Bert van Doorn, CFO Debuut: “De analyses van Honeyspot, in combinatie met onze eigen cijfers, geven ons waardevolle inzichten over welke doelgroepen op welke momenten onze restaurants bezoeken. Daarmee kunnen we omzet en resultaten per productcategorie en per doelgroep onderbouwen. De volgende stap is dat we daar bij de keuze van nieuwe locaties nog beter op kunnen gaan sturen.” 

Honeyspot geeft formules toegang tot data over hun doelgroep: daarmee kunnen zij het publiek van hun formule scherp kiezen en daar locaties bij zoeken. 
Zo scheppen ze een belangrijke voorwaarde voor vergelijkbare ervaringen van hun gasten. 
Honeyspot helpt met het definiëren van de doelgroep én toetst locaties op de aanwezigheid van het gekozen publiek. 

Paul Willems, CEO van Honeyspot: “Waterland is met Debuut en Loetje in de portefeuille een belangrijke speler in de horeca met authentieke formules op mooie locaties. Met een cijfer gestuurde strategie wil Waterland de formules versneld laten groeien door locaties over te nemen en verder te ontwikkelen. 

Doelgroep data van Honeyspot wordt, onder andere, ook ingezet door horeca- adviseurs bij haalbaarheid- en vestigingsplaatsonderzoeken en bij het bepalen van de ideale grootte van commerciële ruimtes in vastgoedprojecten.

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op