Hou je ook rekening met concurrenten?

Wat is een verzorgingsgebied?

Het verzorgingsgebied is het geografische gebied waar de klanten van een bedrijf wonen. Ieder bedrijf heeft een verzorgingsgebied, maar dat is voor ieder bedrijf anders.

Als je wilt bepalen of een bedrijf op een bepaalde plaats voldoende klanten kan aantrekken, is het belangrijk om te weten hoe groot je markt is.

Je bepaalt je markt in vier stappen:

  1. Stel de geografische grenzen van je verzorgingsgebied vast
  2. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroep in je verzorgingsgebied
  3. Maak een lijst van concurrenten
  4. Bereken de grootte van jouw markt

Welke alternatieven heeft jouw doelgroep?

Als je weet op welke doelgroep je je richt en in welk gebied je die zoekt, kun je kijken naar concurrenten. Concurrenten zijn alle bedrijven die iets aanbieden dat voor jouw klant een alternatief vormt. Heb jij een broodjeszaak met de beste fillet american, dan kan een tankstation aan de overkant een concurrent zijn, omdat er in de shop ook broodjes met vleeswaren verkocht worden. Of een viskraam met broodjes paling. Terwijl je misschien minder te vrezen hebt van een vegan sandwhich bar die zich juist richt op mensen die geen vlees of vis eten. 

Het wordt nog wat lastiger als je een breed assortiment hebt. Een bouwmarkt heeft voor het tuingereedschap andere concurrenten dan voor de verf. En dan zijn er mensen die naar een bouwmarkt komen omdat ze allerlei spullen nodig hebben en verwachten dat ze dat in het brede assortiment wel zullen vinden. Terwijl andere mensen juist voor dat ene schroefje langsrijden.

Het bepalen van je concurrenten is niet eenvoudig. Als je al klanten hebt, kun je die goed vragen welke alternatieven ze overwegen vóór ze bij jou komen. Heb je nog geen klanten, omdat je een zaak wilt beginnen, vraag dan vrienden en kennissen waar je nu naar toe gaan voor de dingen die jij wilt gaan verkopen.

Als we een marktanalyse maken, dan verwerken we concurenten in en rondom jouw verzorgingsgebied. Van iedere potentiele klant bekijken we of hij een alteratief heft dat dichterbij is. En die klanten tellen we niet mee. Wat je overhoudt zijn klanten die, met alle alternatieven in de buurt, het dichtste bij je zitten. 

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op