Honeyspot versus Locatus

Andere bronnen

Potentieanalyses gebruiken we om nieuwe vestigingsplaatsen te bepalen met onze Sweetspot producten.

Horeca-adviseurs gebruiken onze Catchment potentieanalyses ook om van bestaande locaties de markt te bepalen ten behoeve van haalbaarheids- of vestigingsplaatsonderzoeken.

Benieuwd hoe wij doelgroepen definieren in onze potentieanalyses? Kijk eens naar BeeModel, ons klantmodel, speciaal voor horeca

Het verschil tussen passententellingen en potentieanalyses

Wij geven inzichten over vestigingsplaatsen aan horeca en retail. Die inzichten baseren we op data over mensen die ergens wonen, werken of onderweg zijn. Regelmatig krijgen wij de vraag hoe onze diensten zich verhouden tot passanten-tellingen. Ofwel Locatus!

Locatus is een gerenomeerd onderzoeksbureau voor retail dat allerlei aspecten van winkelgebieden in kaart brengt en up-to-date houdt. In binnen- en buitenland. De meeste mensen kennen Locatus echter van passanten-tellingen, hoewel dat dus maar een deel is van wat Locatus doet.

Alleen al vanwege de breedte van het dienstenpakket van Locatus en de 20-jarige historie, wagen wij ons niet aan een oordeel. Maar we kunnen wel zo objectief mogelijk de verschillen uitleggen tussen passanten-tellingen zoals Locatus ze doet en onze potentieanalyses. En dan kun je zelf bepalen welke oplossing beter bij jouw vraagstuk past.

Passanten-tellingen worden gedaan door mensen die op vaste dagen en vaste plekken de mensen tellen die langs komen. Locatus doet dat in de 190 belangrijkste winkelgebieden in de Benelux. Dat geeft heel waardevolle inzichten in de daadwerkelijke bezoekersstromen van een bepaald gebied. En je kunt met die werkelijke bezoekeraantallen allerlei interessante vervolginzichten genereren door jaren met elkaar te vergelijken, of huurprijzen van winkelpanden. En dit soort gegevens zijn bij Locatus direct online te verkrijgen. Wat passanten-tellingen niet doen is het bezoekmotief vaststellen of verschillende doelgroepen in kaart brengen.

Potentie-analyses zoals Honeyspot ze maakt, komen vanuit een andere invalshoek. Wij kijken wie er zich binnen een bepaalde afstand van een plek bevindt én reden heeft om die plek te bezoeken. Wij rekenen bijvoorbeeld uit hoeveel gezinnen zó dichtbij een supermarkt wonen, dat een bezoek aan die supermarkt ook het meest logisch is. Dat betekent niet dat al die gezinnen dat ook doen; een bepaalde merkvoorkeur kan ertoe leiden dat sommigen toch verder weg hun boodschappen doen. En ook omgekeerd: mensen die om bepaalde redenen van verder komen, ondanks dat ze andere mogelijkheden dichterbij hebben.

Welk type analyse moe je nu inzetten? Dat hangt hee erg af van wat voor bedrijf je hebt en hoe jij je marketing aanpakt. Heel algemeen kun je zeggen dat passantentellingen wat relevanter zijn voor impulsbezoeken en potentieanalyses vooral waarde toevoegen voor zogenaamde 'destinations'. Maar het belangrijkste is dat passantentellingen en potentieanalyses verschillende zaken in beeld brengen. Daarom gebruiken veel van onze klanten naast een potentieanalyse ook een passantentellingen om hun vestigingsplaats te kiezen.

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op