Delen

Hoe krijg ik zicht op mijn doelgroep?

Wie wil je als klant?

Je doelgroep kiezen is misschien wel het lastigste wat er is. Enerzijds wil je zoveel mogelijk klanten, maar anderzijds wil je een bijzonder concept neer zetten dat jouw zaak herkenbaar maakt. 

Je moet dus kiezen, want je hebt zelden voor iedereen wat te bieden. Kiezen voor bepaalde typen klant, zodat je jouw aanbod, de aankleding van je zaak én je marketing daar optimaal op kan richten. Wie wil jij als klant? Die keuze wordt niet alleen bepaald door welke klanten jij leuk vindt. Daarin speelt ook mee welke klanten voor voldoende omzet zorgen.

Kwantificeer je huidige klanten én hun bestedingen

Dit vraagstuk speelde bij een dagzaak die wilde uitbreiden naar andere steden. Om te welk publiek bij de nieuwe zaak te vinden moest zijn, vroeger we de ondernemer welke klanten hij nu in zijn meest succesvolle zaak bediende. Hij noemde vier groepen: toeristen, shoppende dochters met hun moeder, studenten met een laptop en hoog opgeleide professionals tot 30 jaar die in de buurt werkten. En hij dacht dat iedere groep ongeveer 25% van de omzet opleverde. We vroegen hem ook welke van deze doelgroepen voor hem het belangrijkste waren, waarop hij antwoorde dat de shoppende moeders en de studenten eigenlijk het beste bij zijn concept pasten en de toeristen het minste.

Daarna vroegen we hem om een week lang bij iedere klant te turven in welke van de vier categorien hij zat, hoe lang hij of zij binnen bleef en hoeveel er aan het einde van het bezoek werd afgerekend. Na deze eenvoudige meting bleek dat elke klant ongeveer evenveel besteedde. Maar... de toeristen bleven veel korter in de zaak dan de rest. Bovendien was meer dan een derde van het aantal bezoekers toerist. Dat die toerist veel belangrijker voor de omzet was, dan de ondernemer aanvankelijk dacht, was één van de belangrijkste inzichten. In de analyses voor nieuwe locaties hebben we toeristen dus wél meegenomen.

Gebruik klantprofielen om je doelgroep te bepalen

Als je een nieuwe zaak begint weet je nog helemaal nket wie er gaan komen en moet je jezelf daar een beeld van vormen. Dat kan best lastig zijn: richt je je op een bepaalde leeftijdsgroep of een bepaalde inkomenscategorie? Of is dat voor jou niet zo belangrijk en zoek je juist naar een bepaalde levenstijl? Of wil je die dingen combineren? 

Om je te helpen de juiste doelgroep te definieren kun je personas gebruiken. Dat zijn klantprofielen: een beschrijving van een fictieve klant met persoonlijke kenmerken. Honeyspot heeft eigen personas ontwikkeld: die noemen we BeeModel. Alle BeeModels zijn combinaties van leeftijden, sociale klasses en leefstijlen. Én we weten precies hoeveel er van ieder BeeModel voorkomen. Op elke plek in Nederland. Daarmee kunnen wij jou helpen om de beste plek te kiezen.

Case: 't Is Vis

Wil jij weten hoe we BeeModel inzetten voor het zoeken naar nieuwe locaties? Lees de case over een visformule die wil uitbreiden.

Marktonderzoek

Het bepalen en onderzoeken van je doelgroep is onderdeel van je marktonderzoek. Waarom het belangrijk is om marktonderzoek te doen lees je in dit artikel.

Meer over doelgroepen

In dit artikel beschrijven we twee doelgroepen uit ons klantmodel BeeModel. Wil je meer weten over het gebruik van doelgroepen?

Factsheet BeeModel

BeeModel hebben we speciaal ontwikkeld om je te helpen met het bepalen van je doelgroepen. We hebben er een uitgebreid factsheet over gemaakt met alle kenmerken en beschrijvingen van onze BeeModels.

Productpagina BeeModel

Op onze productpagina lees je alles over de kenmerken en voordelen van BeeModel

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!