Hoe bepaal ik de grootte van mijn markt?

Wat is een verzorgingsgebied?

Het verzorgingsgebied is het geografische gebied waar de klanten van een bedrijf wonen. Ieder bedrijf heeft een verzorgingsgebied, maar dat is voor ieder bedrijf anders.

Als je wilt bepalen of een bedrijf op een bepaalde plaats voldoende klanten kan aantrekken, is het belangrijk om te weten hoe groot je markt is.

Je bepaalt je markt in vier stappen:

  1. Stel de geografische grenzen van je verzorgingsgebied vast
  2. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroep in je verzorgingsgebied
  3. Maak een lijst van concurrenten
  4. Bereken de grootte van jouw markt

Stap 2: Socio-demografische kenmerken van jouw doelgroep: op wie richt jij je?

Nu weet je hoe groot je verzorgingsgebied is. Maar daarmee weet je nog niet wie je potentiele klanten zijn. Niet iedereen die in een verzorgingsgebied woont, zal klant worden. Heb je een damesmodezaak, dan is ongeveer de helft van de mensen in je verzorgingsgebied bij voorbaat al geen klant, omdat het mannen zijn.

Maar vrouwen in je verzorgingsgebied zullen ook niet allemaal klant worden. Simpelweg omdat je in je winkel niet voor alle leeftijden én in alle prijsklasses kleding hebt. Je richt je dus op een deel van de vrouwen, op een bepaald segment. Nu is het belangrijk omdat segment te beschrijven aan de hand van kenmerken die in databronnen terug te vinden zijn. Daarin kun je kiezen voor socio-demografische kenmerken, zoals leeftijden, inkomens, gezinssituaties, opleidingsniveau's. Maar je kunt ook een stapje verder gaan en je doelgroep definieren aan de hand van leefstijlen, interesses en merkvoorkeuren.

Honeyspot gebruik socio-demografische kenmerken omdat die landelijk beschikbaar zijn, regelmatig worden vernieuwd én publiekelijk toegankelijk te zijn. Specifiekere kenmerken zijn vaak opgeslagen in gesloten databronnen waarvoor betaald moet worden.

Om je te helpen de juiste doelgroep te definieren kun je personas gebruiken. Dat zijn klantprofielen: een beschrijving van een fictieve klant met persoonlijke kenmerken. Honeyspot heeft eigen personas ontwikkeld: BeeModel. En daar zitten ook een paar vrouwen tussen die misschien wel precies de kenmerken van jouw ideale klant hebben.

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op