Delen

Gebruik jij relevante data voor jouw analyses?

Analyseer eerst de werkelijke vraag

Het kiezen van een relevante databron lijkt eenvoudig. En soms is het dat ook. Maar je kan je ook makkelijk vergissen. In dit artikel geven we daar een voorbeeld van en leggen we uit wat je kan doen om wél de juiste databron te kiezen.

Wij adviseren onze klanten om data te gebruiken voor het kiezen van vestigingsplaatsen en het analyseren van doelgroepen. Dat doen we omdat we geloven dat data-gedreven beslissingen betere beslissingen zijn. En omdat er bij strategische keuzes over je vestigingslocatie, je groeistrategie of je merkpositionering veel aspecten een rol spelen vinden wij dat je onderbuik gevoel alléén onvoldoende is.

Maar ook al je data gebruikt voor je besluitvorming, bijvoorbeeld door Honeyspot analyses in te zetten, is het belangrijk om te begrijpen dat je kritisch moet kijken naar de databronnen die je gebruikt. Om op de resultaten van analyses te kunnen vertrouwen moet de data relevant, nauwkeurig en actueel zijn.

Welke data zegt echt wat over je vraagstuk?

Er is zelden data voorhanden die direct antwoord geeft op je belangrijkste vraag. Je moet dus op zoek naar databronnen die de kenmerken beschrijven waar jij naar zoekt. Maar daarin kan je je laten misleiden. Ik geef je een voorbeeld:

We deden ooit een marktanalyse voor een restaurant in het hogere segment. De eigenaar wilde meer publiek in zijn zaak en zocht naar de juiste doelgroep. Op die vraag hebben we niet direct antwoord, daarvoor moeten we eerst de doelgroep omschrijven en wel in kenmerken die we in onze databronnen kunnen vinden.

De eigenaar vroeg ons om te zoeken naar buurten met hogere inkomens. Hij dacht dat mensen met een hoog inkomen, ook veel in zijn zaak zouden willen besteden. Toen we hem de resultaten gaven schrok hij. De buurten die wij aanwezen, kende hij en de gezinnen die daar woonden zaten vaak bij zijn goedkopere concurrenten.

Inkomen is niet hetzelfde als koopkracht. Als gezinnen met hoge inkomens ook hoge lasten hebben, omdat ze bijvoorbeeld in dure huizen wonen, kunnen ze minder besteden dan je op grond van het gezinsinkomen zou zeggen. Data over inkomens bleek hier minder relevant dan je zou denken.

Houd oog voor andere aspecten

Maar er speelde meer: het is niet alleen belangrijk voor een restaurant dat klanten de gerechten kunnen betalen, ze moeten er ook wíllen en kunnen eten. Voor gezinnen met jonge kinderen zijn duurdere restaurants vaak onaantrekkelijk, omdat je er lang aan tafel zit. Met kleinere kinderen is dat vaak lastig.

Met de eigenaar hebben we toen twee profielen van zijn gasten gemaakt die voldeden aan het gewenste besteedbaar inkomen en aan de gezinssamenstelling. Die profielen vind je terug in ons BeeModel: de hoog opgeleide Frank en Sandra met hun tieners en de vitale gepensioneerde Klaas en Ineke.

En we adviseerden hem om de zakelijke markt eens te bekijken. Daarvoor hebben we een analyse gedaan op de werkplekken in zijn omgeving. Met een filter op advocatuur, consultancy en financieel advies. Sindsdien verkoopt hij ook veel warme lunches aan makelaars in bedrijfsvastgoed.

Volledige data

Hiernaast geven we een voorbeeld over het kiezen van de juiste data. Daarnaast is het ook belangrijk dat de data die je gebruik volledig is. Daar hebben we ook wel eens misgegrepen! Daarom schreven we daar ook een artikel over.

Meer over doelgroepen

In dit artikel beschrijven we twee doelgroepen uit ons klantmodel BeeModel. Wil je meer weten over het gebruik van doelgroepen?

Factsheet BeeModel

BeeModel hebben we speciaal ontwikkeld om je te helpen met het bepalen van je doelgroepen. We hebben er een uitgebreid factsheet over gemaakt met alle kenmerken en beschrijvingen van onze BeeModels.

Catchment analyses

Hiernaast lees je hoe we een horeca-ondenemer geholpen met het zoeken naar de juiste doelgroep in de buurt van zijn restaurant. Wil je meer weten over hoe dat werkt? Bezoek onze product pagina over Catchment analyses.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!