Delen

Full-service visformule zoekt nieuwe locaties

Hoe vind je locaties met voldoende potentiele gasten?

Een visformule grijpt de coronacrisis aan om zich... te oriënteren op groei! En vroeg ons om hen te adviseren over nieuwe locaties met voldoende potentiele gasten. Hoe dat ging leggen we heel graag aan je uit.

Wat is de formule van 't Is Vis? Een fullservice vis en zeevruchten restaurant. Natuurlijk ook een kippetje voor kinderen. Toegankelijk en stijlvol. Heeft nu 15 locaties. Allemaal mooie plekken rondom de grote steden. Bijvoorbeeld in Hoofddorp. Of Loon op Zand, ten noorden van Tilburg. Dat scheelt enorm in de huurprijzen terwijl de stad om de hoek ligt. De resturants zijn allemaal goed met de auto bereikbaar. Dat past bij de doelgroep van gezinnen met opgroeiende kinderen én vitale gepensioneerden, die voor gemak gaan.

Een strategische keuze, want gezinnen komen al rond 18:00 en zitten relatief kort aan tafel. Zo ontstaat er rond tussen zeven en acht automatisch ruimte voor de oudere doelgroep. De restaurants hebben ruimte. Zowel binnen als buiten. Daardoor zijn het overdag ook mooie plekken voor zakelijk publiek. Juist ook vanwege de strategische ligging ten opzichte van snelwegen.

Bepaal je doelgroepen

t Is Vis wil nu weten waar de volgende vijftien restaurants komen! Een deel daarvan zal in franchise gegeven worden. Daarvoor heeft 't Is Vis een adviesbureau in de arm genomen die haalbaarheidsonderzoeken uitvoert en per locatie het concept optimaliseert. Maar waar zijn de ideale plekken? Daarvoor kwamen wij in beeld.

We begrijpen de doelgroepen van 't Is Vis. Dat betekent voor ons dat we ze kunnen 'opzoeken' in onze datasets. Dat komt omdat we de gezinnen en de vitale ouderen al in ons BeeModel programma hebben zitten: het zijn Frank en Sandra met hun kinderen Tim en Noor. En Klaas en Ineke, de vitale gepensioneerden, die vanwege hun relatieve welstand bij meer van onze opdrahtgevers graag geziene gasten zijn.

Omdat we ze kunnen 'opzoeken' kunnen we zoeken naar plekken die waar deze doelgroepen allebei veel voorkomen. Dat is de eerste stap.

Weet wie je concurrenten zijn

Maar 't Is Vis wil met de locaties van nieuwe restaurants ook rekening houden met concurrentie. Dat wil zeggen dat zij zoeken naar plekken waar:

  1. geen concurrenten in de buurt zitten
  2. de doelgroep zo goed vertegenwoordigd is, dat er ondanks een concurrent nog voldoende markt overblijft

Er zijn weinig grote visformules. Dus op het eerste gezicht weinig concurrentie. Maar mensen die van vis houden, willen ook wel eens wat anders. Dat is andersom trouwens niet het geval: mensen die vaak vlees eten, zijn veel minder geneigd naar een visrestaurant te gaan. Juist daarom heeft deze formule meer te vrezen van vleesconcepten dan andersom.

't Is Vis geeft ons een vijftal formules als concurrent. Daaronder Proeflokaal Bregje en Moeke. Wij zetten alle vestigingen van deze concurrenten op de kaart, samen met de vijftien bestaande locaties van 't Is Vis. 

Alle gegevens om met vertrouwen een makelaar te zoeken

Nu laten we onze computers alle mogelijke vestigingsplekken die groed bereikbaar zijn in Nederland doorrekenen. Dat zijn er  zo'n 15.000. En van al die plekken bepalen we hoe veel mensen uit de doelgroep er in de buurt wonen én of er concurrenten in de buurt gevestigd zijn die daar invloed op hebben. Daar maken we een lijst van en van de bovenste 15 gaan we precies uitrekenen hoeveel er van iedere doelgroep wonen. 

Daar zitten mooie plekken tussen, zoals Borne. Een klein dorpje dat precies tussen Hengelo, Almelo en Oldenzaal ligt, ém aan de A1. Of Raamsdonksveer op de kruising van de A27 en de A59, vlakbij de Biesbosch. We geven 't Is Vis er uiteraard ook een Excel bij. Dan kan 't Is Vis alvast beginnen met het maken van een paar basale berekeningen. Waaronder hoe groot de locatie moet zijn om goed te passen op het potentieel van de omgeving.

Nu weet 't Is Vis niet alleen waar ze kunnen zoeken naar het juiste pand, maar ook hoe groot dat moet zijn, en wat zij er ongeveer zullen gaan omzetten. Dat geeft 't Is Vis veel meer houvast in gesprekken met lokale makelaars. Én in gesprekken met franchisenemers. Die hebben meteen de gegevens in handen om zelf te beoordelen of ze het zien zitten.

Het plannen van nieuwe locaties is het plannen van groei. Groei is strategie. En strategie is wat je een voorsprong geeft op je concurrenten. Dat hou je zo lang mogelijk voor jezelf. En je wilt zeker niet dat partijen die je bij die strategie helpen, daarover zelf gaan vertellen. De namen en gegevens in deze case zijn daarom fictief. Maar het voorbeeld bestaat. En tegen de tijd dat de strategie zichtbaar wordt, mag je ons er naar vragen! We hopen dat je dat snapt.

Demorapport 't Is Vis

Deze resultaten van deze case hebben we vastgelegd in een demorapport. Daarin vind je de kaarten met de locaties van de eigen vestigingen van 't Is Vis en die van de concurrenten. En natuurlijk de door ons voorgestelde locaties. 

Werken met concurrentie

Deze horecaformule heeft een duidelijk beeld van zijn concurrenten. Maar dat is soms best lastig. Wil je weten waar je op moet letten als je concurrentie meeneemt in je marktonderzoek?

Meer over doelgroepen

In dit artikel beschrijven we twee doelgroepen uit ons klantmodel BeeModel. Wil je meer weten over het gebruik van doelgroepen?

Factsheet BeeModel

BeeModel hebben we speciaal ontwikkeld om je te helpen met het bepalen van je  doelgroepen. We hebben er een uitgebreid factsheet over gemaakt met alle kenmerken en beschrijvingen van onze BeeModels.

Uitbreiden van formules

Wij helpen veel formules met het uitbreiden van vestigingen. Ben jij daar ook naar op zoek, bezoek dan onze productpagina daarover.

Vragen?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen drie dagen contact op!

Laat hiernaast je gegevens achter en eventuele vraag of opmerking en wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op!