De trend: inrichting, ingrediënten en gasten uit de buurt

Meer over verzorgingsgebieden

In dit artikel beschrijven we hoe je de geografische grenzen van je verzorgingsgebied bepaalt. Dat is de eerste stap naar het bepalen van de grootte van je markt. Waarom dat belangrijk is, kun je lezen in dit artikel.

Na het bepalen van de geografische grenzen moet je nog een paar stappen door om je markt te definieren:  

  1. Bepaal de kenmerken van jouw doelgroepen
  2. Maak een lijst van concurrenten
  3. Bereken de grootte van jouw markt

Lokaal is 'hot', daar zal de coronacrisis verder aan bijdragen

‘Lokaal’ is hot met concepten zoals farm-to-table en restaurants die een groot deel van de ingrediënten zelfs uit eigen (dak)tuin halen. De coronacrisis zal de vraag naar lokale producten én bijpassende uitstraling verder versterken. Bovendien zullen ondernemers hun doelgroep scherper moeten kiezen in de 'anderhalve-meter economie'. Horecabedrijven met meer vestigingen gaan vaker lokale concepten ontwikkelen die passen bij de unieke kenmerken van de vestigingsplaats. En dat moet ook aansluiten op de gasten.

De voorkeur voor lokaal is niet nieuw – we zien internationaal al een paar jaar dat globalisering op zijn retour is. Deze trend zie je niet alleen terug in de keuken, maar ook in de inrichting: meubilair en aankleding van natuurlijke of hergebruikte materialen, zo mogelijk uit de directe omgeving.

Juist voor grotere horecabedrijven lijkt dat makkelijker dan het is. Zo’n lokaal concept profiteert niet van de naam van een landelijke formule, maar moet zijn eigen publiek vinden. 
Weet je waar de mensen uit de directe omgeving van die vestiging behoefte aan hebben? En hoe zorg je dat het publiek weet wat het nieuwste concept te bieden heeft?

Richt je op gasten uit de buurt

Zo’n lokale aanpak is in de coronacrisis relevant als je al je omzet uit bezorging moet halen. Maar ook als de economie weer op gang komt en de horeca onder voorwaarden open mag, is het belangrijk dat mensen weten waarom ze juist naar jóuw zaak moeten komen. Hier kan Honeyspot Location Matching een rol spelen: Honeyspot brengt in kaart welke kenmerken de bewoners in de omgeving van een vestiging hebben. 

Honeyspot laat snel zien welke doelgroepen er in de buurt wonen en hoeveel mensen dat zijn. Die informatie kun je gebruiken om je concept mee te ontwikkelen of aan te passen.
Paul Willems, CEO van Honeyspot: “Onze analyses geven horecabedrijven nieuwe inzichten, omdat ze bijvoorbeeld laten zien dat er veel meer gezinnen in de buurt wonen en dat de menukaart en de inrichting daar niet op gericht is. Met zo’n inzicht kan direct het concept worden bijgesteld. Juist nu!” 

Zet je eigen campagne op

En als het concept helemaal klopt kun je doelgroep informatie inzetten en de bewoners die aan de juiste kenmerken voldoen, actief benaderen. Ook daar kan Honeyspot bij helpen met een adressenlijst die gefilterd is op de kenmerken van jouw doelgroep.

Paul Willems: “Denk aan het voorbeeld van de menukaart: zodra je die hebt aangepast kun je alleen de gezinnen in jouw buurt daar een aankondiging van sturen.
Geadresseerd per post, eventueel met een voucher, zodat je ook het succes van zo’n actie kan meten. Dat is een mooie manier om na de coronacrisis direct in beeld te komen”.

Honeyspot is gespecialiseerd in doelgroep analyses, maar kan ook zo’n marketing traject geheel of gedeeltelijk uit handen nemen. Zo’n marketingcampagne is al beschikbaar vanaf € 550,-. En dat is een investering waar je veel aan hebt. 

Doelgroepdata van Honeyspot wordt, onder andere, ook ingezet door horeca-adviseurs bij haalbaarheid- en vestigingsplaatsonderzoeken en bij het bepalen van de ideale grootte van commerciële ruimtes in vastgoedprojecten.

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op