Delen

Klantprofielen: BeeModel versus Leefstijlvinder

Meer over doelgroepen

In dit artikel beschrijven we twee doelgroepen uit ons klantmodel BeeModel. Wil je meer weten over het gebruik van doelgroepen?

Factsheet BeeModel

BeeModel hebben we speciaal ontwikkeld om je te helpen met het bepalen van je  doelgroepen. We hebben er een uitgebreid factsheet over gemaakt met alle kenmerken en beschrijvingen van onze BeeModels.

Productpagina BeeModel

Op onze productpagina lees je alles over de kenmerken en voordelen van BeeModel

Case: 't Is Vis

In deze case lees je hoe we BeeModel inzetten in onze analyses voor het zoeken van nieuwe vestigingsplaatsen.

Wat is het verschil tussen socio-demografische en psychografische modellen?

Wij krijgen vaak de vraag waarom Honeyspot's BeeModel beter is dan de Leefstijlvinder. Daar hebben wij geen antwoord op. En voor sommige doelen vinden wij zelf de Leefstijlvinder het betere model. Daarom proberen we hier zo objectief mogelijk de verschillen tussen beide modellen uit te leggen, zodat je zelf een keuze kunt maken.

Het grote verschil tussen BeeModel en Leefstijlvinder is de grondslag waarop beide modellen segmenteren. BeeModel is een socio-demografisch klantmodel. Dat wil zeggen dat BeeModel consumenten indeelt naar levensfase en welvaartsniveau. Daardoor ontstaan er modellen die leeftijd- en inkomenskenmerken hebben.

Leefstijlvinder is gebaseerd op de Brand Strategy Research (BSR) van MarketResponse; een psychografisch model dat mensen indeelt op basis van drijfveren. Daardoor ontstaan er modellen die zich kenmerken door de manier waarop mensen keuzes maken.

Een ander belangrijk verschil is dat de Leefstijlvinder is ontwikkeld als model voor de recreatiebranche. Daarom is het uitermate geschikt om vakantiegangers of dagtoeristen te segmenteren. Het model wordt door overheden en bedrijven in de leisure industrie veel toegepast in onderzoek naar de verschillende recreatiebehoeften.

BeeModel is ontwikkeld als klantmodel voor de horeca en wordt ingezet voor vestigingsplaatsonderzoeken door horeca-adviseurs en horeca formules. Het helpt horeca om meer omzet uit bestaande locaties te halen en om te zoeken naar de beste vestigingsplaats voor uitbreiding.

En dan is er nog een belangrijk verschil in de beschikbaarheid van de data waarop de modellen gebouwd zijn. Socio-demografische data, waarop BeeModel is gebaseerd, is vrij beschikbaar via bronnen zoals het CBS. Daarom maakt Honeyspot alleen kosten om deze data te verwerken tot onze BeeModel segmentatie.

Psychografische data wordt niet door een publiek orgaan verzameld, maar komt tot stand via kwalitatief en kwantitatief onderzoek dat door bedrijven zoals MarketResponse wordt uitgevoerd. De kosten die daarmee gemoeid zijn, worden verrekend in de prijzen van diensten waarin modellen zoals de Leefstijlvinder gebruik worden.

We kunnen niet zeggen welk model beter is maar met de informatie in dit artikel kun je zelf een keuze maken die past bij jouw doel en behoefte. Kom je daar niet uit, dan kun je ons natuurlijk altijd bellen. Of laat hieronder je gegevens achter en wij bellen jou.

Meer weten of advies nodig?

Wij nemen binnen drie werkdagen contact met je op